HTTPs
HTTP مخفف پروتکل انتقال ابرمتن است.
اینیک پروتکل است که اجازه میدهد تا ارتباط بین دستگاههای مختلف ایجاد شود.
اغلب، برای انتقال دادهها از یک وب سرور به مرورگر برای مشاهده صفحات طراحی وب سایت استفاده میشود.
مشکل این است که HTTP دادههای رمزگذاری شده نیست و میتوان آنها را توسط اشخاص ثالث جمعآوری کرد و درعینحال بین دو سیستم منتقل کرد.
این را میتوان با استفاده از یک نسخه امن به نام HTTPS که در آن “S” مخفف امن شده است.
این شامل استفاده از یک گواهینامه SSL است.
“SSL” مخفف لایه امن سوکت است که یک اتصال امن رمزگذاری بین وب سرور و مرورگر وب ایجاد میکند.
بدون HTTPS، هرگونه اطلاعات به تصویب رسیده ناامن است.
این امر بهویژه برای سایتهایی که در آن دادههای حساس در سراسر اتصال به تصویب رسیده است مناسب است، مانند طراحی سایت های تجارت الکترونیک که پرداخت کارت اینترنتی دارند و یا مناطق ورود که نیاز کاربران را وارد میکند و اعتبار خود اصل مهمی است.
فرایند تعویض به HTTPS چیست؟
اگر شما با باطن یک طراحی وبسایت آشنا هستید، پس تعویض به HTTPS در عمل نسبتا ساده است. گامهای اساسی به شرح زیر است:
- خرید یک گواهینامه SSL و یک آدرس IP اختصاص دادهشده از شرکت میزبانی وب خود.
- نصب و پیکربندی گواهی اس اس ال.
- انجام کامل بازگشت به بالا از سایت خود درصورتیکه شما نیاز به برگرداندن دارید.
- پیکربندی لینکهای داخلی سخت در طراحی وب سایت شما، از HTTP به HTTPS.
- بهروزرسانی هر کتابخانه کد، مانند جاوا اسکریپت، آژاکس و هر پلاگین شخص ثالث.
- تغییر مسیر لینکهای خارجی شما به HTTPS، مانند کنترل کردن فهرستهای دایرکتوری.
- بهروزرسانی برنامههای کاربردی htaccess، مانند وب سرور آپاچی، لایت اسبید، پیکربندی Nginx و خدمات اینترنت (مانند ویندوز وب سرور) و تغییر مسیر ترافیک HTTP به HTTPS.
- اگر شما از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده میکنید، تنظیمات SSL CDN خود را بهروزرسانی کنید.
- اجرای تغییر مسیر ۳۰۱ بر اساس صفحه به صفحه.
- تمام لینکهایی که شما در بازاریابی ابزارهای اتوماسیون استفاده میکنید بهروزرسانی کنید، مانند لینک ایمیل.
- بهروزرسانی هر یک از صفحات فرود و لینکهای جستجو پرداخت.
- راهاندازی یک سایت HTTPS در کنسول جستجوی Google و Google Analytics.
ازنظر راهاندازی گواهی اس اس ال – نقاط یک و دو بالا – نسبتا ساده است و شرکت میزبانی وب خود قادر است به شما کمک کند.
هم چنین در نظر داشته باشید که برای یک طراحی سایت کوچک این نسبتا ساده خواهد بود برخی از موارد فوق نمیخواهند که در سناریوهایی مانند کتابخانه کد و CDN ها اعمال شوند.
بااینحال، برای یک سایت بزرگتر، اینیک رویداد غیر بدیهی و سخت است که باید توسط وب مستر باتجربهای اداره شود.تا این مرحله، تنها تصمیم شما این است که آیا شما میخواهید از یک SSL استفاده کنید که دارای نوار امن» مرورگر سبز است.
این نوع از SSL معمولا نیاز بهنوعی از تأیید هویت قبل از اینکه صادر شود دارد. اینیکی از دلایل آنها برای تمایل به هزینه بیشتر است.
علاوه بر این تفاوت، گواهینامههای SSL تحت اصل کار میکنند.
اگر شما ازلحاظ فنی ماهر نیستید، احتمالا نیاز به کمک برای مراحل بالا خواهید داشت.
پس اگر لازم است برگردید و مراحل را دوباره بخوانید.میگویند برای یک طراحی سایت کوچک، برای موارد کمتر از ۵۰ صفحه، نمیخواهند که این روند بیشازحد طولانی شود.
بااینحال، برای سایتهای بزرگتر، بهروزرسانی کامل از لینک و تغییر مسیر صفحه باید توسط یک برنامهنویس باتجربه انجام شود تا نتیجه لازم از کار گرفته شود.
در مورد تعویض به HTTPS
به عبارت ساده، مورد قوی و قابلقبول برای تعویض به HTTPS این است که شما وبسایت خود را امنتر میسازید و البته که امنیت در سایتها مورد بسیار مهمی است که نمیشود آن را نادیده گرفت.
مطمئنا، محدودیتهایی در این مورد وجود دارد.
HTTPS مانند یک فایروال برنامههای تحت وب نیست.
از آن برای جلوگیری از حک شدن وبسایت خود استفاده نکنید. این برای جلوگیری از ایمیلهای ارسال نیست.
اگر شما در حال استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS)، مانند ورد پرس هستید، یا اگر شما هرگونه ورود دیگری از هر نوع اطلاعات حساس میزبان دارید، پس از راهاندازی یک ورود امن HTTPS حداقل احتیاط مطلق را رعایت کنید.
درواقع، HTTPS قیمت پایه از امنیت این روزها است. این حداقل چیزی است که میتوانید به بازدیدکنندگان خود ارائه دهید.گذشته از امنیت، HTTPS اعتماد را نیز بهبود میبخشد.
با توجه به تحقیقات انجامشده توسط GlobalSign، بیش از ۸۰ درصد از پاسخدهندگان خرید خود را رها میکردند اگر میدیدند که در طراحی سایت از هیچ HTTPS استفاده نمیشد.
این برای بازرگانان تجارت الکترونیک خوب است، اما HTTPS بهبود تبدیل و اعتماد برای کسبوکارهایی که پرداخت آنلاین دارند را ندارد؟ شواهدی وجود دارد که استفاده از مهروموم امنیت میتواند این امر را بیش از ۴۰ درصد بهبود بخشد.
این امنیت را تنها برای بازدیدکنندگان سایت خود انجام ندهید، این کار را برای گوگل هم انجام دهید.
امنیت شرط مهم گوگل در این روزها است. به همین دلیل است که شرکت HTTPS بهعنوان یک عامل رتبهبندی ذکرشده است.
بنابراین بزرگترین دلیل برای تغییر به HTTPS این است که در آینده به اثبات وبسایت خود بپردازید دیر یا زود دارد اما باید تلاش خود را برای این تبدیل انجام دهید و مطلقا ناامید نشوید.
موردی برای تعویض به HTTPS
تحقیقات اخیر نشان داده است که برای طراحی وبسایت های B2B کوچکتر، جذب HTTPS کم است.
دلایل این جذب کم عبارتاند از: عدم آگاهی از اهمیت رو به رشد SSL یا پیچیدگی ادراک از تعویض به HTTPS و بهطور خاص، تاثیر بالقوه سئو منفی. بهینهسازی سایت یکی از ملاحظات مهم بهویژه برای وبسایتهایی که در فکر ارتقاء رتبه هستند است.
طبق نظریهای که میگوید: چیزی که شکسته است را تعمیر نمیکنند»
این راه آسانی برای همدردی با این نقطه است. درواقع، تحقیقاتی که در بیش از ۵۴۰ کسبوکار B2B بریتانیا انجام شد نشان داد که جذب تعویض به HTTPS در محدوده ۲ تا ۳ درصد بوده است. هرچند، همبستگی قوی بین استفاده از SSL و گرفتن یک رتبه بالاتر وجود ندارد.
عوامل دیگر، مانند بهینه سازی صفحه، تعداد بررسی گوگل، تعداد کل صفحات و تعداد لینک دهندهها، بهمراتب بیشتر از داشتن رتبه بالا با استفاده از تعویض به HTTPS بوده است.در کوتاهمدت، به نظر مارید که HTTPS بهعنوان یک عامل رتبهبندی انتخاب میشود که در حال حاضر از اهمیت کمی برخوردار است.